Bli inspirert til å rydde med vår 35-punkts sjekkliste
Synes du det er vanskelig å finne inspirasjon til å starte ryddingen? Eller opplever du at selv når du rydder, blir det rotete igjen kort tid etterpå?
De fleste trives bedre og finner ro i et ryddig hjem. Rot kan være en konstant påminnelse om oppgaver som henger over deg (som klær som ligger og slenger eller ubetalte regninger), og kan føre til at du bruker mye tid på å lete etter ting. Men ved å bruke vår praktiske 35-punkts sjekkliste, kan du organisere hjemmet ditt mer effektivt og hindre rotet i å komme tilbake. La sjekklisten være inspirasjonen du trenger for å gjøre ryddingen overkommelig og varig.
De fleste trives bedre og finner ro i et ryddig hjem. Rot kan være en konstant påminnelse om oppgaver som henger over deg (som klær som ligger og slenger eller ubetalte regninger), og kan føre til at du bruker mye tid på å lete etter ting. Men ved å bruke vår praktiske 35-punkts sjekkliste, kan du organisere hjemmet ditt mer effektivt og hindre rotet i å komme tilbake. La sjekklisten være inspirasjonen du trenger for å gjøre ryddingen overkommelig og varig.
Innhold
Hvor skal jeg starte ryddingen?
Om du har mange ting, eller det er lenge siden du har ryddet, kan det å komme i gang føles like uoverkommelig som å bestige en fjelltopp. Men du trenger ikke gjøre alt på én gang – med litt inspirasjon og en god plan kan du begynne smått og jobbe deg gjennom det systematisk.
Vår 35-punkts sjekkliste for rydding gir deg en enkel og effektiv metode for å organisere hjemmet ditt. Uansett hvor du starter, vil sjekklisten hjelpe deg med å holde oversikt og sørge for at du ikke bare drar ting ut av skuffer og skap, men organiserer dem med en plan i tankene. La denne sjekklisten være din ryddeinspirasjon, slik at du kan ta små, men viktige skritt mot et ryddigere hjem.
Vår 35-punkts sjekkliste for rydding gir deg en enkel og effektiv metode for å organisere hjemmet ditt. Uansett hvor du starter, vil sjekklisten hjelpe deg med å holde oversikt og sørge for at du ikke bare drar ting ut av skuffer og skap, men organiserer dem med en plan i tankene. La denne sjekklisten være din ryddeinspirasjon, slik at du kan ta små, men viktige skritt mot et ryddigere hjem.
Fordeler ved rydding
- Det tar kortere tid å finne det du trenger
- Det blir lettere å finne ro og holde fokus på det du holder på med
- Et ryddig hjem tiltrekker flere interessenter når du skal selge boligen din
- Du frigjør plass du kan bruke til andre ting
Start med å rydde i kjøleskapet
- Ta ut alt
- Kast alt som har gått ut på dato
- Vask kjøleskapet innvendig
- Lag faste plasser i hyller og skuffer for de ulike matvarene
- Sett bokser og glass som er åpnet forrest på hyllene
Det kan være praktisk å samle pålegg på et brett eller i en boks i kjøleskapet. Da kan du ta ut hele brettet når dere skal spise brødmat eller smøre matpakker.
Resten av kjøkkenet står for tur
- Ta ut alt av skuffer og skap, start med overskapene og gå videre til benkeskap/-skuffer
- Kast matvarer som har gått ut på dato og redskaper som er ødelagt
- Rengjør i skuffer og skap
- Organiser tingene på kjøkkenet ditt på en logisk måte, for eksempel gryter, panner og kokeredskaper i skap og skuffer like ved komfyren, og kaffe/te ved siden av kaffemaskin/vannkoker
- Bruk beholdere med lokk og innsatser i skuffer og skap for å utnytte hver eneste centimeter effektivt
- Bruk gjennomsiktige matbeholdere til tørrvarene, da blir det lettere å holde oversikt over hva du har
- Det du bruker ofte, plasserer du lettest tilgjengelig. De aller fleste tingene bør plasseres i skap/skuffer. Da unngår du at de blir stående og oppta benkeplass når de ikke er i bruk
- Ikke overfyll skuffer og skap. Det vil se ryddigere ut ved å ha det litt romslig rundt de tingene du velger å plassere i skapet
Bad
- Om du har et medisinskap kan du gjerne starte ryddingen på badet der. Se på holdbarhetsdatoen på tabletter, tuber og annet, og kast det som har gått ut på dato
- Sminke og hudprodukter har også begrenset holdbarhet, så fortsett med disse produktene og kast alt som er for gammelt
- Ofte hoper det seg opp med produkter vi ikke lenger har bruk for, og om du ikke ser for deg at det vil være aktuelt å bruke noe igjen, kan det sikkert like gjerne kastes eller gis bort
- Rydd inn tingene du bruker jevnlig. Er det noe som sjelden er i bruk, ta stilling til om det er noe du trenger å beholde, og om det skal stå på badet eller om det kan flyttes lenger unna for eksempel lagres i en bod
- For å gjøre det lettere å holde det ryddig, kan du bruke bokser og innsatser i skuffer/skap og sortere ting etter bruksområde. Det blir lettere å vite hvor du skal gå for å finne igjen ting når alt har hver sin boks
- Rydd opp i gamle sjampo- og såpeflasker i dusjen
Soverom
- Start med å re opp senga så ser det med en gang mer ryddig ut
- Rydd klær og annet som slenger på toppen av nattbord, kommode, stoler, skrivebord eller lignende tilbake der det hører hjemme
- Rydd i klesskap/kommoder
- Legg skittentøy til vask
- Organiser klærne så det er lett å finne det du leter etter. Innred med klesstang/klesstativ der du kan siden det gir god oversikt å ha klærne hengende. Bruk gjerne også buksehengere. Brett klær du har i skuffer så de lagres vertikalt. Bruk bokser eller innsatser for å sortere skjerf, belter og annet tilbehør
- Selg eller gi bort klær du ikke bruker
- Har du ødelagte klær? Tenk igjennom om du kan reparere plagget selv, ta det med til skredder eller om det skal leveres til Uff, Røde kors eller Fretex. Om ikke plagget kan reddes, kan i hvert fall ofte materialet gjenvinnes
- Sesongklær som skal lagres, kan med fordel ryddes ut av klesskapene og til loft eller bod. Har du plass, kan du sette et klesstativ for klær som ikke er i sesong i boden eller på loftet. Hvis du må ha vinterklærne sammen med resten av klærne i klesskapet, kan de henge for seg selv i klesposer. Vinterstøvletter, skisko og lignende, kan oppbevares i kasser eller bokser som kan stables oppå hverandre. Det samme gjelder luer, votter og skjerf
Entré
- Organiser klærne i entréen på samme måte som ellers i hjemmet. Rydd bort sesongavhengige klær, eller heng dem for seg selv. Sørg for at det er nok plass til å henge fra seg klær for alle beboere og gjester enten på knagger eller i skap
- Et skoskap eller en skohylle i flere etasjer er plassbesparende
- Innred med et skap eller en boks til nøkler, lommebok og annet du skal ha med deg på vei ut av hjemmet
- Ofte flyter det rot fra andre rom ut i entréen. Sørg for å rydde dette tilbake på plassen sin
- Skiutstyr og diverse blir kanskje tatt med inn i entréen. Sørg i stedet for å ha løsninger der du fester det på veggen, i garasjen eller boden (skijack, skipeg eller vegg-/takhyller), så du slipper å ha det liggende på gulvet
Stue
- Ta ut og gå igjennom tingene du har i oppbevaringsmøbler som bokhylle, TV-bord og lignende
- Selg, kast eller gi bort ting du ikke bruker
- Bruk en boks til oppbevaring av fjernkontroll, brillehus og lignende når det ikke er i bruk så det ikke blir liggende å slenge på sofabordet. Sett boksen inn i et skap. Alternativt kan disse tingene ligge i en sofalomme, i et sofabord med oppbevaring eller lignende
Hold det ryddig
Å ha et ryddig hjem handler både om praktisk organisering og om gode ryddevaner. Når du har organisert alt du eier og har det ryddig og fint, er trikset å holde det slik.
Tips til hvordan du fortsetter med rydding:
Tips til hvordan du fortsetter med rydding:
1. Hold det ryddig
En god vane kan være å ta oppvasken og å sette på oppvaskmaskinen om kvelden og tømme den om morgenen. Da kan skitne fat, glass og bestikk settes rett inn i maskinen i løpet av dagen.
Til tingene som ikke kan vaskes i oppvaskmaskin, kan du ha en balje stående på benken hvor du samler det som er skittent. Etter at du har satt på oppvaskmaskinen eller tatt oppvasken, gjør du det til en vane å tørke av benken.
Til tingene som ikke kan vaskes i oppvaskmaskin, kan du ha en balje stående på benken hvor du samler det som er skittent. Etter at du har satt på oppvaskmaskinen eller tatt oppvasken, gjør du det til en vane å tørke av benken.
2. Kast søplet
Gå en runde i hjemmet og plukk med det du finner av bananskall, godtepapir, ferdigleste aviser og andre papirer og putt det i søpla. Gjør det til en vane at du tar med deg søppelposene og kaster dem når skal ut av huset. Husk også å ta med flasker som skal pantes når du skal på butikken.
3. Lag en ”innboks”
Ofte dannes det rot fordi vi ikke har hatt tid til å bestemme hva vi skal gjøre med tingene enda. Akkurat som at man kan samle e-poster for oppfølging senere, kan man samle dokumenter og gjenstander i en fysisk innboks som har en fast plass i skuff eller skap.
Sett av tid for eksempel en gang i uken til rydding av innboksen. Ta stilling til om tingen kan kastes eller om du trenger å ta vare på den, flytt den i tilfelle til sin rettmessige plass. For viktige dokumenter som skal tas vare på, bør du ha en ringperm, evt. om du skanner de inn og lagrer digitalt.
Sett av tid for eksempel en gang i uken til rydding av innboksen. Ta stilling til om tingen kan kastes eller om du trenger å ta vare på den, flytt den i tilfelle til sin rettmessige plass. For viktige dokumenter som skal tas vare på, bør du ha en ringperm, evt. om du skanner de inn og lagrer digitalt.
4. Rydd opp klær
Det er fort gjort å slenge jakka over en stol når du kommer inn av døra eller å la klesvask ligge på gulvet. En god vane kan være å rydde klesplagg tilbake dit de skal eller å legge skitne klær i skittentøyet samtidig som du rer opp sengen om morgenen eller før du gjør kveldsstellet. Gjør du dette hver morgen/kveld blir det ikke overveldende mengder med rydding.
Har du for lite plass til oppbevaring?
Oppbevaringsløsninger kommer i alle størrelser. Om du ikke har plass til garderobeskap fordi det ikke vil gå an å åpne dørene, dropp skapdørene og heng opp gardiner i stedet.
Ofte er det plass til oppbevaring under vinduskarmer og trapper som uansett ikke brukes til noe annet. Her kan det settes inn en skjenk eller et skap.
Sengeplasser kan også utnyttes bedre ved å bygge senger høyt opp slik at du får plass til oppbevaring under senga på en praktisk måte, eller du kan se etter senger med skuffer under.
Har ikke ryddeinspirasjonen meldt seg enda? Husk at belønningen – et ryddig og organisert hjem – venter på deg. Ved å bruke vår sjekkliste for rydding, kan du dele opp oppgavene i overkommelige bolker og kjenne på mestringsfølelsen etter hvert som du fullfører hver del.
Litt etter litt vil hjemmet ditt bli ryddig, og du kan senke skuldrene og nyte roen det gir. La sjekklisten være verktøyet som hjelper deg med å nå målet, ett skritt av gangen.
Lykke til med ryddingen!
Ofte er det plass til oppbevaring under vinduskarmer og trapper som uansett ikke brukes til noe annet. Her kan det settes inn en skjenk eller et skap.
Sengeplasser kan også utnyttes bedre ved å bygge senger høyt opp slik at du får plass til oppbevaring under senga på en praktisk måte, eller du kan se etter senger med skuffer under.
Har ikke ryddeinspirasjonen meldt seg enda? Husk at belønningen – et ryddig og organisert hjem – venter på deg. Ved å bruke vår sjekkliste for rydding, kan du dele opp oppgavene i overkommelige bolker og kjenne på mestringsfølelsen etter hvert som du fullfører hver del.
Litt etter litt vil hjemmet ditt bli ryddig, og du kan senke skuldrene og nyte roen det gir. La sjekklisten være verktøyet som hjelper deg med å nå målet, ett skritt av gangen.
Lykke til med ryddingen!
Blogg
Boligfoto i Oslo
Kvadrat Foto tilbyr profesjonelle tjenester innen boligfoto i Oslo og områdene rundt.
Styling av soverommet
Med en harmonisk styling av soverommet legger du grunnlaget for en god natts søvn.